Artikelen

Arin is archeologisch aannemelijk

Arin is een realistisch getekende, historische strip van scenarist Frans Le Roux en de debuterende striptekenaar Roelof Wijtsma. Het eerste album, De gebroken beker, vertelt het vijfduizend jaar oude verhaal van enkele hunebedbouwers aan de hand van archeologische opgravingen in 2005. Bij de totstandkoming van het boek werkten de auteurs nauw samen met archeologen. 'Het is niet superverantwoorde geschiedenis, maar wel aannemelijk.'
door Marnix Bakker
Stripschrift 331

Rabat?'s Ibicus

Ruim 270 pagina's grafisch genot

Het communisme heeft na de val van de Muur afgedaan als serieuze politiek, zo lijkt het. Ex-communisten biechten hun verleden van zich af (behalve Harry Mulisch) en in Rusland, waar het allemaal begon, heeft de beurs meer macht dan vroeger de KGB. Dat was in de jaren '60 en '70 wel anders. Arbeiders in Groningen en linkse studenten wilden toen van geen kritiek op het communisme weten en de BVD vond hen dan ook staatsgevaarlijk. Kortom: je was voor of tegen. In vergelijking met deze zwart/wit-stellingname valt op, dat veel ooggetuigen van de Russische revolutie er zelf een tweeslachtige houding op na hielden.
door Willard Mans
Stripschrift 331

Dik Bruynesteyn

Het jaar 2000 is een echt sportjaar. Sportliefhebbers hebben al hun hart kunnen ophalen aan het EK en de Tour de France en op dit moment zijn de Olympische Spelen in volle gang. Een mooi moment dus om Dik Bruynesteyn nog eens voor het voetlicht te halen. Al kort na de Tweede Wereldoorlog begon hij aan een carrière als sporttekenaar, die tot de dag van vandaag voortduurt. Begonnen als karikaturist, werd hij vooral bekend met zijn strip Appie Happie. Ook is hij bekend van zijn tekeningen voor televisie, die hij achter de schermen tekende, maar vaak ook live voor de camera.
door Rob van der Nol
Stripschrift 330

Het onaangename oeuvre van Willem

'Majesteitsschenner' wint Stripschapprijs

De controversiële Nederlandse cartoonist en striptekenaar Willem, pseudoniem van Bernard Willem Holtrop (Ermelo, 1941), krijgt tijdens de Stripdagen Den Bosch de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre. Een portret van een eigenzinnig tekenaar die in zijn werk de confrontatie zoekt.
door Yasco Horsman
Stripschrift 330

Papieren drama's

Strips op de planken - Toneel met balloons

Theater en strip hebben meer overeenkomsten dan men aanvankelijk zou denken. De expositie Papieren drama's in Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond toonde van 16 augustus tot en met 17 september enkele fraaie staaltjes van verstript toneel, met bijdragen van onder meer Hanco Kolk, Stripschapprijswinnaar Willem, Johan de Moor en de Franse Amok-tekenaars Yvan Alagbé en Olivier Marboeuf. De resultaten zijn verrassend.
door Sven Klinkenberg Lonneke Kok
Stripschrift 330
Land in zicht

Itali?

In Italië gaat de meeste aandacht van de stripuitgevers uit naar de jeugd, die overspoeld wordt met commerciële initiatieven. Er zijn twee uitgeverijen die de markt domineren: uitgeverij Sergio Bonelli, bekend van de avonturenstrips (onder meer Tex, Dylan Dog en Nathan Never), en de Walt Disney Company Italië, die de grootste producent van Disney-strips ter wereld is. De kiosken vormen nog steeds de belangrijkste afzetmarkt op het gebied van strips. Zij verkopen de meeste albums.
door Michele Ginevra
Vertaler Pam de Beer
Stripschrift 330

Jean-Charles Kraehn

Een nazaat van Charlier

Hoeveel leed kan een mens verdragen? In het eerste deel van Spoorloos van Jean-Charles Kraehn (De poppenverzamelaar) wordt eerst de vrouw van hoofdpersoon Gil Saint-André ontvoerd, schijnbaar door een seriemoordenaar, de 'Poppenverzamelaar'. De man komt om als de politie hem probeert te arresteren, maar meteen daarna ontvoert een bende misdadigers ook het dochtertje van Saint-André. In het tweede deel van de serie - Losgeld voor een kind - wordt het vermoeden dat aan het einde van deel één wordt uitgesproken, bevestigd: de Poppenverzamelaar is niet verantwoordelijk voor de verdwijning van Gils echtgenote. De man opereerde tegelijkertijd met de echte ontvoerders in dezelfde buurt, en was gefixeerd op hetzelfde type vrouw.
door Pieter van Oudheusden
Stripschrift 328/329
Land in zicht

Nieuw-Zeeland

In navolging van andere landen heeft ook Nieuw-Zeeland in de afgelopen twaalf maanden te kampen gehad met de sluiting van een flink aantal stripwinkels. De belangstelling om mainstream junk te lezen, is sterk tanende. Alleen de inmiddels gestopte krantenstrip Footrot flats van Murray Ball over een schaapherder en zijn hond - die ook te lezen was in kranten uit Australië, Scandinavië en Duitsland - kan op veel populariteit rekenen. Het impliceert dat het er met onze landelijke stripindustrie slecht voorstaat.
door Darren Schroeder
Vertaler Bas Berwers
Stripschrift 328/329

Herg?'s grafische hoogstandjes in Haarlem

Het Frans Halsmuseum in Haarlem organiseerde tot en met 12 juni jongstleden - in samenwerking met de Fondation Hergé en de Stichting Beeldverhaal Nederland - een tentoonstelling rond het Kuifje-album De Blauwe Lotus. In dit vijfde verhaal vond Hergé zijn definitieve vorm. De publicatie riep ook protesten op, omdat Kuifje stelling nam in een internationaal conflict.
door Erik van der Hoeven
Stripschrift 328/329

Parc Ast?rix

Francofoon lusthof

Zo'n 35 kilometer ten noorden van Lutetia ligt Horti Astericenses, oftewel Parc Astérix. Het pretpark vierde vorig jaar zijn tienjarig jubileum. Hoewel Frans van karakter vormt deze uit de kluiten gewassen kermis een goed alternatief voor mensen die Disneyland Parijs te druk vinden.
door Rik Sanders
Stripschrift 328/329

Einde van 'Cow and Chicken' is geen einde voor schepper David Feiss

De 'Butt King' stort zich op nieuwe projecten

Tekenfilmzender Cartoon Network heeft besloten de populaire tekenfilmserie Cow and Chicken stop te zetten. Schepper David Feiss is hierdoor behoorlijk aangeslagen. 'Dit is echt mijn favoriete serie, ik zou zo alles erbij neergooien om er weer aan te kunnen werken', vertelt de tekenaar tijdens een bezoekje aan Nederland, waar zijn tekenfilm een hoge populariteit geniet. Maar Feiss zit niet bij de pakken neer: hij had nog wat ideetjes liggen en is ook nog gevraagd door een bevriend tekenaar voor een leuk projectje.
door Jasper Bakker
Stripschrift 328/329

Hermandad maakt zelf politiestrips

Politieagenten vormen voor stripauteurs dankbare personages. Ze duiken dan ook met de regelmaat van de klok op in stripverhalen. Soms gebeurt het andersom: dan gebruikt de politie het medium strip om een boodschap over te brengen. Het korps in de regio Brabant Zuid-Oost licht met behulp van de zelf ontwikkelde serie Nick & Linda leerlingen voor over de gevolgen van criminaliteit.
door Rik Sanders
Stripschrift 328/329
Sigmund maken - Ik wist niet dat het zo simpel was

Masterclass Peter de Wit

15 juni 2000. In de ontvangsthal van De Volkskrant zit al een jongeman te wachten wanneer ik binnenkom. Duidelijk in afwachting van wat komen gaat, doet hij uit de doeken hoe hijzelf hier vanavond terecht is gekomen. 'Ik heb deze masterclass cadeau gekregen van mijn moeder,' zegt hij en informeert naar de reden van mijn aanwezigheid. Wanneer ik hem vertel dat ik hier ben namens Stripschrift, een stripinformatieblad, zegt hij verbaasd: 'Kun je over strips dan wat schrijven?' Vervolgens gaat hij vrij opzichtig een pocketboekje lezen. 'Gummbah, dat vind ik nou humor!' Dit kon nog wel eens een interessante Sigmund-sessie worden.
door Rob Derks
Stripschrift 328/329
Index

Stripschrift jaargang 32

Overal waar twee getallen door een 'slash' worden gescheiden staat het eerste getal voor het nummer van Stripschrift binnen de 32e jaargang en het tweede voor de pagina in dat nummer waarop het artikel/de recensie een aanvang neemt. Diverse rubrieken - zoals 'Actualiteiten', 'En verder...' en Olav Beemers 'Stars & Strips' - zijn niet in deze index opgenomen.
door Arco van Os
Stripschrift 328/329

Jean Giraud

De moeilijke kunst van het verrassen

Jean Giraud (1938) - alias Moebius, alias Gir - heeft grote successen achter zich liggen, maar tijd om op zijn lauweren te rusten gunt hij zichzelf niet. Als tekenaar dan wel scenarist werkt hij momenteel aan een achttal series tegelijk, waaronder verschillende spin-offs van Blueberry en een nieuwe Incal. Bovendien heeft hij video games ontworpen, richt hij exposities in en maakt hij zeefdrukken voor zijn galerie in Parijs. Tussen al deze werkzaamheden door heeft hij enkele uren tijd gevonden voor een interview in meerdere delen, waarin hij zijn verschillende projecten in perspectief plaatst.
door Erik Svane
Stripschrift 328/329
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Privacy en voorwaarden Accepteer Weiger