Artikelen

Bommel is back!

De comeback van de eeuw staat gepland voor week 24 van dit jaar. In die bewuste week van juni gaat in het weekblad Donald Duck een nieuwe ballonstrip van start met Tom Poes en heer Bommel in de hoofdrol. Marten Toonder wees voor deze magische klus Dick Matena aan als zijn opvolger. 'Het is alsof Johan Cruijff een potje voetbalt met Faas Wilkes.'
door Jeroen Mirck m.m.v. Pieter van Cleef
Stripschrift 317

Studio Bajo jubileert

Verleden jaar bestond Studio Bajo tien jaar. Hoewel er niet alleen strips worden gemaakt, is dat medium wel belangrijk voor Bart van der Kraan en Joop Reichenfeld.' Voldoende reden dus om een bezoek te brengen aan hun studio, gevestigd in een pand naast het huis waar zij met hun twee zoons in wonen. Gesprekspartner is Bart, en dat werpt wellicht gelijk al een licht op de eerste vraag.
door Wilco Tuinenburg
Stripschrift 317

Bruce Timm en de modernisering van Batman

Haast net zo vaak als de 'bioscoop'-Batman de afgelopen jaren van gedaante verwisselde (na Michael Keaton droeg Val Kilmer met de vierde film - Batman & Robin - in 1997 de beroemde cape over aan E.R.'s George Clooney), zo frequent ruilde de 'tekenfilm'-Batman in de afgelopen jaren zijn cape in voor een ander. Warner Brothers-producer Bruce Timm gaf hem zijn meest recente outfit, die van aartsengel. Een vorm die de mensenredder prima past, aldus de Batman-animator Bruce Timm.
door Patrick Bremmers
Stripschrift 317

Asterix en Obelix tegen Caesar

De filmcarrière van Asterix begon ruim dertig jaar geleden en omvat met de live action-première van Asterix en Obelix tegen Caesar acht lange bioscoopfilms. Net als de stripverfilmingen van Kuifje en Lucky Luke werden de voorgaande projecten nooit een doorslaand succes in de bioscopen, misschien wel omdat film een geheel ander medium is dan de strip. De verfilmingen van bij voorbeeld De ballade van de Daltons (1978) of Asterix bij de Britten (1986) waren letterlijke adaptaties van bestaande stripverhalen, maar een film van 80 minuten bleek toch een vermoeiende, lange zit. Het geringe succes van de Asterix-verfilmingen had nog een ander probleem. De Asterix-strips zijn van oudsher voornamelijk populair bij volwassenen vanwege de vele politieke en historische verwijzingen. En aangezien tekenfilms hoofdzakelijk als product voor jonge kinderen worden beschouwd, haalden volwassen hun neus op voor de Asterix-verfilmingen - en kozen de jongeren voor een Disneyfilm.
door Pieter van Cleef
Stripschrift 317
Trieste familiekroniek eindelijk afgerond

De vloek van de familie Noland

Vietnam. Twee Amerikaanse militairen, op de vlucht voor de Vietcong, proberen het veilige Laos te bereiken. Zij zijn de enige overlevenden van een missie in de binnenlanden van Vietnam (zie het eerste album, Enkele reis naar de hel). De twintigjarige Thomas Noland is één van hen. Hij heeft dienst genomen in het Amerikaanse leger om zijn vader op te sporen, die een paar jaar tevoren als oorlogscorrespondent spoorloos in de jungle is verdwenen. Dit is niet het eerste probleem in het geslacht Noland, want vanaf de dag dat de Ierse familie in Amerika aankwam leek er een vloek op hen te rusten. De Nolands werden achtervolgd door geweld, onrecht en armoede.
door Kees Bosch
Stripschrift 317

Loustal

Werelden van verschil

'Ik heb een voorkeur voor strips die bevrijd zijn van de traditionele vertelregels.' Dat zegt de Franse tekenaar Loustal. Aan het gebruik van tekstballonnen heeft hij een broertje dood.
door Eddy Devolder
Stripschrift 317

Eric Drooker

Op traditionele strips met balloons raakte hij al snel uitgekeken. Eric Drooker (1958) was van jongs af aan meer geïnteresseerd in verhalen waar geen woorden aan te pas kwamen. 'Ik heb vroeger ook wel strips met tekstballonnen gemaakt, maar ik merk dat mijn verhalen er spannender en ongewoner uitzien als ik de tekst helemaal weglaat.' Voorlopig hoogtepunt in het oeuvre van Drooker is Flood! een indrukwekkende novel in pictures die - met uitzondering van een korte songtekst - geen woorden bevat. Drooker publiceerde verder Illuminated Poems, een boek met tekeningen en korte strips bij gedichten van zijn 'buurman' Allen Ginsberg. En onlangs verscheen Street Posters & Ballads; een bundeling van zijn politieke posters en illustraties van de afgelopen tien jaar. Hij laat zich daarin kennen als een activist van socialistisch/anarchistische stempel. Verder ontleent Drooker enige bekendheid aan de cd-covers van bands als Faith No More en Rage Against The Machine waarop zijn werk is afgebeeld. Erik Spaans zocht de tekenaar op in New York en voelde hem aan de tand over zijn vriendschap met Ginsberg, zijn politiek activisme, zijn samenwerking met collega Peter Kuper, en de ontstaansgeschiedenis van Flood! En natuurlijk informeerde hij ook even naar de periode waarin Drooker in Amsterdam woonde en werkte.
door Erik Spaans
Stripschrift 316
Donald Duck als stripheld

William van Horn

William van Horn is, zoals veel goede Duck-tekenaars, pas op late leeftijd begonnen met het schrijven en tekenen van Donald Duck-verhalen. Van Horn werd geboren in Oakland (Californië) in 1939 en begon pas in 1987 zijn eerste Duck-strips te maken voor de Amerikaanse uitgever Gladstone. In 1994 verscheen Horsing Around With History op scenario van niemand minder dan Carl Barks. Ondanks het magere en niet bijzonder opwindende verhaal, werd Van Horn daarmee definitief op het lijstje van good artists gezet. En... het creatieve bloed zit blijkbaar in de familie: zijn zoon, Noël van Horn, trad in de voetsporen van zijn vader en tekent al enkele jaren in een haast vergelijkbare stijl nieuwe Mickey Mouse-verhalen.
door Pieter van Cleef
Stripschrift 316

Het 'gespartel' van Willy Vandersteen

Het staat haast onomstotelijk vast dat Willy Vandersteen in de Tweede Wereldoorlog onder het pseudoniem Kaproen antisemitische en anti-geallieerde strips tekende. Dat blijkt uit Dossier 40-45 - Belgische tekenaars tijdens WOII van Brabant Strip Magazine. Het stripinformatieblad wil zijn handen echter niet verder aan de kwestie branden en bagatelliseert Vandersteens propaganda.
door Stefan Rutten
Stripschrift 316

Grzegorz Rosinski

De gouden kooi van het succes

Onder de schedel van de tekenaar gromt een kater als een koningstijger. De dag tevoren is hij eregast geweest bij een bijeenkomst van kruisboogschutters en naar zich laat raden is er tijdens die gelegenheid onbekrompen geschonken. Grzegorz Rosinski is even over uit Zwitserland, waar hij in 1990 naar toe is verhuisd. Met zijn ruige grijze trui, zwarte broek, onmodieuze bril en baard heeft hij inderdaad het uiterlijk van een bergbewoner. Alleen de kokette cowboylaarsjes vallen wat uit de toon. Het zal een moeizaam interview worden, niet alleen omdat de tekenaar meer aandacht heeft voor de charmes van de fotografe dan voor de gestelde vragen, maar ook omdat zijn Poolse accent meer en meer de overhand neemt naarmate het gesprek vordert. Het vroege tijdstip van elf uur in de ochtend helpt evenmin. De tekenaar bekent doorgaans pas tegen de middag op te staan.
door Pieter van Oudheusden
Stripschrift 315

Thorgal Aegirsson

Een persoonlijke beschouwing

Aan het einde van de jaren zeventig verscheen een nieuw fenomeen aan de striphemel. De op dat moment al redelijk bekende Belgische scenarist Jean van Hamme en de toen nog vrij onbekende Poolse tekenaar Grzegorz Rosinski verrasten het stripminnende deel van onze wereldbevolking met een nieuwe held: Thorgal Aegirsson.
door Hennie van der Zouw
Stripschrift 315

Igor: Metal God... eh... Dog

Interview met Frans Mensink

Igor, Metal Mastino is de naam van een paginagagstrip die al acht jaar lang verschijnt in Aardschok, een rock- en metalmagazine. Igor, een mastino in een leren motorjack, verdient het te worden voorgesteld aan stripliefhebbers met een andere muzikale smaak. Hetzelfde geldt voor geestelijk vader Frans Mensink (1959), die een productieve en veelzijdige tekenaar blijkt te zijn.
door Wilco Tuinenburg
Stripschrift 315
Na verzinsels, sprookjes en mythen is de animatiefilm toe aan de Bijbel

The Prince of Egypt

Afgelopen Kerst kon de bioscoopganger kiezen uit de gebruikelijke reeks: wat avonturenfilms, de traditionele Disney-tekenfilm, maar ook een wat andere animatiefilm. Namelijk The Prince of Egypt van DreamWorks, het bedrijf van filmmagiër Steven Spielberg, ex-Disney-topman Jeffrey Katzenberg en platenbaas David Geffen. Maar dit is volgens de makers geen gewone tekenfilm. De producenten, regisseurs en acteurs bezochten ook Nederland om dat even uit te leggen.
door Jasper Bakker
Stripschrift 315

Rampokan is mijn ticket naar Indonesi?

Interview met Peter van Dongen

Hoe volg je een bekroond debuutalbum op? Zeven jaar lang bleef Peter van Dongen (Amsterdam, 1966) het antwoord op deze vraag schuldig, maar nu is het er dan toch van gekomen. Met Rampokan: Java presenteert hij een vakkundig maar bovenal persoonlijk document over het naoorlogse Nederlands-lndië. Hoofdpersoon Johan Knevel keert terug naar Indonesië op zoek naar zijn verloren identiteit, en Van Dongen treedt in zijn voetsporen. Een terugblik op zeven jaar 'getreuzel'.
door Jeroen Mirck
Stripschrift 314

Charly

Kapitein Bliksem is de spil in eerste Charly-cyclus

De eerste zeven delen van de serie Charly vormen een cyclus. Met ingang van het nog te verschijnen achtste verhaal maakt de reeks een sprong in de tijd en begint een nieuw hoofdstuk. De gelijknamige hoofdpersoon is geen jongetje meer, maar een zestienjarige puber die andere dingen aan zijn hoofd heeft dan duivels speelgoed. Een goede gelegenheid om terug te kijken op een opmerkelijke serie die veel sterke en enige zwakke momenten kent.
door Erik van der Hoeven
Stripschrift 314
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Privacy en voorwaarden Accepteer Weiger