De kronieken schrijven dat op een wereld die trekken vertoont van de planeet Aarde in het jaar 1757 het grootste ooit door mensenhanden voortgebrachte schip, gedoopt de Hispa?ola, te water wordt gelaten. Deze gebeurtenis wordt overschaduwd door het uitbreken van een epidemie, die de bevolking van deze parallelle wereld decimeert. De laatste sera om de vreemde ziekte af te weren zijn verbruikt. De laatst levende geneesheer is door het ontbreken van ingredi?nten niet in staat nieuwe aan te maken. Bovendien moet hij het uiterste van zichzelf vergen om uit handen te blijven van een stel met de vreemde ziekte besmette vagebonden, dat fanatiek jacht maakt op hem. Aan een vreemde kust komt hij in contact met de laatst levende vrouw en haar lijfwacht. Zij doet het verhaal over haar vader, de ontwerper van de Hispa?ola en de maiden trip van dat schip, die werd bemoeilijkt door het uitbreken van de dodelijke ziekte. Na het abrupte vertrek heeft niemand meer iets vernomen van schip en bemanning. Ondertussen worden deze drie avonturiers belaagt door het schorem dat belust is op hun vlees. Letterlijk want kannibalisme viert hoogtij. Slechts met krachtsinspanning en met achterlating van een groot aantal doden weet de vrouw te ontkomen. In een wrakke schuit tuft ze het zeegat uit op zoek naar de Hispa?ola. Een flamboyante realistische tekenstijl, gepaard aan een goed lopend spannend scenario, maakt het lezen en bekijken van dit eerste album van deze nieuwe stripserie tot een groot genoegen. Het verhaal zit vol met aparte karakters, die niet met elkaar overweg kunnen. De tekenaar/scenarist Fabrice Meddour heeft prachtige decors gemaakt, die op een filmische manier worden verbeeld. De inkleuring verdient een extra pluim; door gebruikmaking van de kleuren geel en bruin wordt een dreigende atmosfeer geschapen. Het open einde doet verlangend uitzien naar het vervolg.

RB

Hispañola 1
Het serum