De naar Europa ge?migreerde Argentijnen Jos? Mu?oz en Carlos Sampayo zijn maatschappelijk sterk ge?ngageerde stripmakers. Hun beroemdste held is Alack Sinner, een rauwe priv?-detective die in de grote stad tracht te overleven. Dark City beslaat het gelijknamige titelverhaal en het trieste verhaal van Constancio en Manolo. Als Franstalige uitgave werd het album in 1983 te Angoul?me onderscheiden als Beste Album van Buitenlandse Origine. Ruim twintig jaar na de verschijning is er nu - zeer terecht - een mooi verzorgde Nederlandse uitgave. Mu?oz en Sampayo weten op sobere wijze een atmosfeer te scheppen die buitengewoon krachtig en beklemmend overkomt. Constancio en Manolo speelt in een snikhete New Yorkse zomer aan de vooravond van de verkiezing tussen Jimmy Carter en Ronald Reagan. Temidden van de zwetende mensenmassa vormt detective Alack Sinner in deze vertelling de verbeelding van het anonieme leven in de grote Amerikaanse stad. Hij woont in een huurkazerne waar hij de Spaanse immigrantenfamilie Aguirre leert kennen. Door de buitengewoon tragische gebeurtenissen van deze familie ervaart Sinner hoe dun het laagje vernis is van een gewelddadige samenleving. Het verhaal van een losgeslagen, ontwortelde familie. Een mooi en schrijnend verhaal dat op ingenieuze wijze persoonlijke drama's verbindt met grote gebeurtenissen als de Spaanse Burgeroorlog en de strijd tegen het fascisme. Dark City is minder geslaagd vanwege het wat plichtmatige sociale karakter. Sinner, inmiddels werkend als taxichauffeur, ontmoet stakingsleider Jorgino uit de havens die een kantine eist voor het overwegend Mexicaanse personeel. De bedrijfsleiding is tegen en vertegenwoordigt het kwaad dat het gewetenloze kapitalisme voort kan brengen. Jorgino moet vrezen voor zijn leven maar zet toch door. De staking wordt echter een fiasco. Ook op het emotionele vlak niets dan grote desillusies. Sinner onderhoudt een relatie met de zwarte schoonheid Enfer maar deze verhouding is door zijn nihilisme tot mislukken gedoemd. Ondanks genegenheid voor Enfer wordt zijn pantser door haar liefdesbetuigingen niet afgebroken. Sinner kan haar liefde eenvoudig niet beantwoorden en verdwijnt als een trieste verschijning in de nacht. De tekenkwaliteiten van Mu?oz zijn prachtig afgestemd op dit genre stripverhaal. Het stadsleven wordt door hem rauw en ontluisterend neergezet met grote, dreigende vlakken. De typering van de bonte verzameling personen in the Big Apple is treffend en geestig omdat Mu?oz een meester is in het uitvergroten van deze personen tot karikaturen. Met een vergrootglas loopt hij langs de openbare weg en tekent subliem een tijdsbeeld en de gekte van de grote stad. Herkenbaar en vol humor. Prachtig!

JdL

21
Alack Sinner 4: Dark city