Gil lijkt een gelukkig man. Hij is een welvarende ondernemer, hij bezit een mooi huis, hij lijkt een perfect huwelijk te hebben met de mooie Sylvia, en samen hebben ze een schattig dochtertje Sabine. Maar als op een avond Sylvia eventjes snel naar de lokale winkel gaat, verdwijnt ze... Bij de politie vindt Gil geen gehoor, daarom besluit hij zelf maar op het detectivepad te gaan. Hiervoor krijgt hij hulp van de politie-assistente Djida Feshaoui. Ze concluderen al snel dat het hier om een reeks ontvoeringen gaat, met als gemeenschappelijk kenmerk dat alle vrouwen een poppengezichtje hebben. Samen proberen ze dan om Sylvia terug te vinden en de ontvoerder met het Barbie (Barbella)/Ken (Glen)-complex te klissen. Seriemoordenaars zijn momenteel een populair thema zowel in de literatuur als in de film (recentelijk Kiss the Girl). Een dergelijk thema geloofwaardig uitwerken is echter een moeilijke opdracht. Jean-Charles Kraehn weert zich maar gaat hier en daar op geloofwaardigheid toch de mist in. Leidmotief van de politie-assistente blijft onduidelijk. Het verhaal mist diepgang en geen moment wordt je door de speurtocht geboeid, en dit moet toch de sterkte van dergelijk scenario zijn. Naast het hoofdverhaal weet Kraehn wel subtiel actuele thema's aan te snijden. Er verdwijnen namelijk jaarlijks tien- tot twaalfduizend vrouwen in Frankrijk zonder dat er veel aan gedaan wordt. Tevens pleit hij tegen de achtergrond van Lyon voor een betere rassenintegratie (de kruidenier en Djida). Het geheel heeft wat weg van een tv-politiefilm, een licht verteerbare consumptiehap, dan zijn we van Kraehn beter gewend. Wel weet hij naar het einde toe de lezer op het verkeerde been te zetten, zodat de je toch met vragen blijft zitten. Kraehn is bekend van de historische reeks De onthoofde arenden, het avontuur/drama Sprinkhaan en de uitstekende maritieme crime noire Tramp. Met Spoorloos begeeft hij zich op het pad van de politiereeks. Voor de uitwerking van het stadscentrum en curiosa van Lyon kreeg Kraehn assistentie van Dominique Drillet. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in september 1996 en in Frankrijk staat het tweede deel (Gil Saint Andr?) aangekondigd. Waarschijnlijk zal de vertaling hiervan snel volgen.

MC

Spoorloos 1
De poppenverzamelaar