Toen de strip Cor Morelli uit Sjosji verdween kon niemand bevroeden wat voor een positieve gevolgen dit uiteindelijk zou hebben: Willems wereld. Aloys Oosterwijk maakt ??n pagina per week van deze strip voor het weekblad Panorama en vertelt zo korte episodes uit het leven van een vrijgezel die de penopauze nadert. Seks, liefde en eenzaamheid zijn de belangrijkste thema's en ondanks het middelmatige succes hierin van de hoofdpersoon is Willems wereld een vrolijke strip. Het is zelfs een subtiele strip. Nooit plat, maar meestal gebaseerd op emotie, karakter of onnozelheid. Dit is mede mogelijk doordat Oosterwijk al in een vroeg stadium een drietal sterke bijfiguren met aardige eigenschappen in de strip heeft ge?ntroduceerd: De tobberige Ruud, de patserige Tony de Pony en de nuchtere prostituee die af en toe een indianenhoofdtooi opzet om Willem te plezieren. Maar eigenlijk is Willem niet de eenzame oudere man die hij lijkt. De stripliefhebber herkent in zijn trekken de speurneus Cor Morelli. Vergissing is uitgesloten; de neus, de grijze haren en de kleding zijn die van de gepensioneerde speurneus. De lezer wordt middels Willems wereld eigenlijk deelgenoot van het priv?leven van Morelli. In een grap onthult Willem zelfs zijn ware identiteit aan het verveeld kijkende indianenhoertje. Zij gelooft niets van het sensatieverhaal van Willem. Gelukkig maar, want stel je voor dat Willem zich daadwerkelijk ontpopt als de herrezen Morelli. De inspecteur is bij lange na niet zo boeiend als de hoerenloper. Zelfs het tekenwerk waarmee Willem is neergezet is helderder en functioneler dan dat van Cor Morelli. Daarom zou het jammer zijn als Willem daadwerkelijk weer Morelli zou worden. Willems wereld heeft meer inhoud, meer diepte en leest makkelijk weg. Het is te hopen dat er nog veel albums zullen verschijnen.

HW

Willems wereld 01
Meer sex dan liefde