Een drie uur durende video over ??n van de beste striptekenaars die de lage landen ooit voortgebracht hebben... is dat niet wat te veel van het goede? Ja, en gelukkig is dit haast uitputtende portret daarom ook in diverse hoofdstukken geknipt. Stap voor stap wordt stilgestaan bij diverse projecten waar Martin Lodewijk bij betrokken was (waaronder January Jones, Storm, Johnny Goodbye en natuurlijk Agent 327) en worden collega-tekenaars als Daan Jippes, Don Lawrence, Dick Matena en Dino Attanasio aan de tand gevoeld over de scenariobijdragen van Lodewijk. Dat levert leuke portretten op en geeft ook een aardig inzicht in zijn persoon. Helaas hebben de makers zich in hun bewondering en enthousiasme wel wat laten meeslepen, want met een uitgekiende montage had dit portret ook een uur korter gekund. De ware fans zullen er echter niet om malen om een kwartier lang Lodewijk aan het werk te zien bij het inkten van de eerste Agent 327-pagina die hij sinds acht jaar maakte (nadat de start van het verhaal in Sjors en Sjimmie Stripblad destijds abrupt stopte). En al gauw wordt duidelijk dat Lodewijk alleen topwerk aflevert wanneer er withete redacteuren aan de lijn hangen of tekenaars brodeloos naast hun fax zitten te wachten. Lodewijks nostalgische overpeinzingen over de Nederlandse stripsituatie van 25 jaar geleden doen pijnlijk beseffen dat een dergelijke werkhouding in het huidige striplandschap niet te handhaven is: uitgevers willen snel duidelijkheid over de commerci?le exploitatie van hun characters, en drukpersen die 's nachts stilgezet worden om 'de laatste Lodewijkpagina's' nog even mee te nemen, behoren toch echt tot het verleden. Overigens is het enkele maanden na de opnamen van deze video nog maar de vraag of Lodewijk er nog iets bijgetekend heeft... Zonder een woedende, veeleisende uitgever is dat onwaarschijnlijk, en alleen daarom al moet elke ware Agent 327-fan in ieder geval deze (tamelijk prijzige) video eens bekijken.

PvC

Videoballoon 2
Martin Lodewijk [FILM - SECUNDAIR]