Dat de omslag van een boek bedoeld is om de aandacht te trekken, hoef je Ren? Windig en Eddie de Jong niet uit te leggen. De makers van de krantenstrip Heinz slagen er met grote regelmaat in om de albums van deze nurkse kat op te sieren met een opvallende en uiterst hilarische cover. Zie boven dat het hen ook weer is gelukt bij de nieuwste bundel Heinz-grappen. Hopelijk blijft Jan Kruis een identiteitscrisis bespaard. Windig en De Jong hebben andermaal hun gouden wapen in de strijd gegooid: de persiflage. In het vorige decennium wisten de twee Amsterdammers hun inspiratie te putten uit de wereldliteratuur met Beau Heinz (naar het verfilmde boek Beau Geste) en Dr. Jekyll & Mr. Heinz. De meest memorabele cover sierde ongetwijfeld het album Sex, dat louter bestond uit de drie letters van de titel en inhaakte op de toentertijd actuele rel rond het gelijknamige pornografieboek van popster Madonna. Andere parodi?rende omslagen hadden betrekking op de posters van Circus Renz en op verzamel-cd's als Abba Gold. En waar het nieuwste deel tot in detail (zie ook de auteursfoto op de achterkant!) doet denken aan een album van Jan, Jans en de kinderen, was de voorgaande bundel (De katten hebben ogen) een volmaakte pastiche van Rien Poortvliets schetsboek De vossen hebben holen. Windig en De Jong hebben een goed gevoel voor meligheid, waardoor de misleidende covers uitnodigen tot een ongegeneerde lachbui. En de strips zelf dan? Die handhaven al jarenlang een constant niveau. De humor is vaak gortdroog en neigt naar flauwheid, maar raakt toch altijd weer de juiste snaar. Dankzij al zijn onhandigheid blijft mopperpot Heinz vertederen. In dit zeventiende deel bestiert hij met Frits een cr?che, slaat hij aan het pijproken en wil hij kabouter Tjebbe naar Ierland vergezellen om het wrogsel van Knarf te puchelen. Een titelsuggestie, mocht het volgende album verschijnen in verkiezingstijd: Heinz for president!

JM

Heinz 17
Heinz, Heinz en de kinderen