De Schotse detective Mick Mac Adam, vaak gekleed in een geruite kilt, is een oude bekende van veel Robbedoes-abonnees. Lang was het stil rond deze stripheld, want tekenaar Andr? Benn hield zich de laatste jaren hoofdzakelijk bezig met zijn nieuwe reeks Woogee. Nu, na een afwezigheid van dertien jaar, is de serie Mick Mac Adam terug van weggeweest. Het nieuwe album De vijf spiegels verscheen niet bij Dupuis, maar is een uitgave van Arcadia, oftewel vzw 't Beeldverhaal, organisator van de Mechelse stripdagen. E?n en ander heeft gevolgen voor de oplage, die met 500 stuks (waaronder 50 luxe exemplaren met zeefdruk) aan de lage kant is. Het betreft hier een uitgave in zwart/wit, op een opvallend klein formaat. Hoe afwijkend de uitgave ook mag zijn, inhoudelijk is De vijf spiegels geen stijlbreuk met het verleden. Het scenario van Stephen Desberg is als vanouds doordrenkt met de mysterieuze sfeer van het barokke Groot-Brittanni?. Het verhaal speelt zich af in Londen, waar Mick Mac Adam is gaan wonen om zijn schrijversloopbaan een impuls te geven. Het is de ideale entourage voor een bizar avontuur dat zich moeilijk laat navertellen zonder teveel van de vele verrassingen prijs te geven. Onderweg naar een galafeest worden Mick en de ambassadeursdochter Eleonor Stevenson lastig gevallen door een messentrekker, die later die avond ook in het huis van Eleonor opduikt. Mick verjaagt de indringer, waarna Eleonor hem uitnodigt voor een etentje bij haar ouders. Voorafgaand aan dit diner wordt Mick door de antiquair Ben Hartwicq onder druk gezet om ambassadeur Stevenson een voorstel te doen om diens vijf exotische spiegels te verkopen. Mick brengt na het etentje de nacht door met Eleonor, maar bij het ontwaken blijkt hij gevangen in een bizar intrige, dat hem later in het album zelfs naar Noord-Afrika voert. Het geven van nadere details zou afbreuk doen aan de zorgvuldig door Desberg opgebouwde spanning. Feit is dat De vijf spiegels een klassiek avonturenverhaal is in de traditie van Sherlock Holmes, maar dat het nergens een gedateerde indruk wekt. Dankzij het tempo waarin de ontwikkelingen zich voltrekken, verslapt de aandacht nergens. De traditionele semi-realistische tekenstijl van Benn geeft het verhaal precies de benodigde sfeer. De vijf spiegels is een heerlijk tijdloos stripverhaal.

JM

Mick Mac Adam 6
De vijf spiegels