Jacques Tardi heeft een passie voor de detective noir. Zijn bewerkingen van de verhalen van Leo Malet mogen wat mij betreft in een gouden letter bijgeschreven worden in de annalen van de negende kunst. Daarnaast heeft hij zoals bekend een macabere interesse voor de Eerste Wereldoorlog. In Loopgravenoorlog heeft hij zich naar hartelust in zijn gruwelverhalen kunnen uitleven. In zijn nieuwste album heeft hij beide settings gecombineerd. Dat moet wel iets moois opleveren, zou je denken. Eug?ne Varlot is oudstrijder en anno 1920 werkzaam als priv? detective in Parijs. Van een kolonel van het 296e regiment infanterie, het meest gedecoreerde maar ook meest gedecimeerde regiment, krijgt hij een opdracht. Een simpel gevalletje van overspel, zo lijkt het. Maar schijn bedriegt; Varlots naspeuringen brengen hem helemaal terug naar de loopgraven aan de Somme. De laatste der laatsten is gebaseerd op een roman van Didier Daeninckx. Ondanks het feit dat Malets verhalen in de jaren vijftig spelen is er in qua sfeer, toonzetting en enscenering weinig verschil met het verhaal van Daeninckx. Net als in de romans van L?o Malet is de hoofdpersoon van Daeninckx een hard boiled detective die opereert aan de achterkant van het Parijse nachtleven. Toch spreekt De laatste der laatsten me minder aan dan Tardi's bewerkingen van Malets verhalen. Dat komt door de manier waarop het verhaal in beeld is gebracht. Tardi hanteert een dunnere lijnvoering en heeft meer dan voorheen naar de liniaal gegrepen. Dat heeft tot gevolg dat de decors die voorheen zo heerlijk rafelig en groezelig leken, nu een wat steriel karakter hebben gekregen. Verder is hier en daar aan de tekeningen te zien dat Tardi haast had en minder zorg aan het tekenwerk kon besteden dan we van hem gewend zijn. Zo lijken de auto's soms meer over het wegdek te glijden dan te rijden. Kleding en accessoires van personages kunnen ook plotseling van uiterlijk veranderen. Hoewel het verhaal ijzersterk en meeslepend is en vier sterren verdient, moet ik met spijt in het hart voor het tekenwerk toch een sterretje in mindering brengen.

TB

Laatste der laatsten, De

Tardi, Jacques Deaninckx, Didier