Het wakkere woud is de Nederlandse versie van de animatiereeks The Animals of Farthing Wood, een Europese coproductie uit 1992 van diverse omroepen zoals de Bbc, de Nos en de Wdr. Het wakkere woud - gebaseerd op een origineel gegeven van schrijver Colin Dann - vertelt het verhaal van een groep bosbewoners die op de vlucht slaat voor de mens en op zoek gaat naar een nieuw thuisland. Dit uitgangspunt is niet bepaald origineel te noemen en was voor vele tekenfilmmakers al aanleiding om een film of tv-serie te maken (bij voorbeeld Watership Down, Animal Farm, The Land Before Time of de Japanse reeks De dieren van het groene woud). Ook technisch gezien is Het wakkere woud geen opwindende kijkervaring: de doorgaans lage budgetten voor geanimeerde tv-reeksen als deze resulteren in houterige animatie en eenvoudige achtergronden, waardoor deze reeks de vergelijking met bovenstaande projecten nauwelijks kan doorstaan. Het wakkere woud onderscheidt zich in de dagelijkse tv-tekenfilmpulp door een laag verteltempo en een rustige sfeer, en de degelijke nasynchronisatie door Meta Sound maken deze reeks vooral interessant voor een tamelijk jonge doelgroep (tot ongeveer acht jaar). Je kunt je overigens afvragen wat het nut is om een dergelijke televisiereeks op video uit te brengen, vooral omdat diverse omroepen deze reeks nog regelmatig herhalen. Opmerkelijk is verder, dat de video vergezeld gaat van het label 'Disney presenteert' terwijl Disney met de productie van Het wakkere woud niets te maken had. Dergelijke labels misleiden de consument ('Van Disney, dus goed!') maar is niets meer dan een marketingtrucje. Disney 'koopt' het gebruiksrecht van een serie of film voor de eigen video- en televisiemarkt: zo kan het gebeuren dat films van concurrerende filmmaatschappijen (zoals Ferngully: The Last Rainforest van 20th Century Fox) in Amerika op The Disney Channel als Disney-product aangeprezen worden. Ook de Nederlandse jeugdfilm <In naam der koningin - geproduceerd door First Floor Features - werd op video ineens omgedoopt in een 'Disney-film'. Een valkuil dus voor de onwetende consument die denkt een Disney-product te kopen. En als het een reeks betreft die op geen enkel vlak het Disney-kwaliteitsniveau haalt: uiteindelijk een valkuil voor Disney zelf.

PvC

Wakkere woud, Het 1 en 2
De reis begint + In de val [FILM]