De Amerikaan Bernie Wrightson werd in de jaren zeventig vooral populair door de horrorstrips die hij maakte voor House of Mystery, Creepy en Eerie. Met name de bewerkingen van diverse Edgar Allen Poe-verhalen behoren hierbij tot de hoogtepunten.
De Nederlander Rob van Bavel kwam op het idee, in navolging van luxe uitgaven van Wrightsons werk als A Look Back, om een luxe harde-kaftserie helemaal gewijd aan het oeuvre van Wrightson uit te geven. Dit album is de eerste van wat een hele reeks moet worden. Het ontstaan van Freak Show is een samenloop van omstandigheden. Bernie Wrightson wilde al heel lang samenwerken met schrijver Bruce Jones. Neal Adams benaderde hem om iets te maken dat voor een internationale markt geschikt was. Wrightson tekende graag freaks en beide auteurs waren fans van Todd Brownings film Freaks, dus de keuze van het onderwerp was snel gemaakt. Het verhaal vertelt de lotgevallen van een rondreizende freak show. Een duistere gesluierde figuur verhaalt, aangekomen op een regenachtig dag in Duits dorp, de huiveringwekkende geschiedenis van de mismaakten, die zich in de huifkar bevinden. De verstotelingen hebben allemaal op het punt gestaan om een einde te maken aan hun miserabele bestaan. Maar door de tussenkomst van de charismatische Valker hebben ze zich bij elkaar aangesloten tot een rondreizend circus. Helaas komt er aan hun vreedzame bestaan een einde door de geboorte van een kind... Freak Show leest lekker weg en is met recht wat in het Engels een pageturner genoemd wordt. Je kan nauwelijks wachten op de ontknoping. Wrightson kan zich helemaal uitleven in zijn sfeervolle tekeningen. Zijn beheersing van zwart/wit-werking, dramatische belichtingen en arceringen komen goed uit de verf in deze zwart/wit-uitgave. Aan de andere kant komt af en toe toch ook een zwakheid van zijn tekencapaciteiten aan de oppervlakte: een matige beheersing van correcte anatomie, verhoudingen en perspectief. Maar goed, hij is dan ook des te beter in het tekenen van monsterlijke vervormingen. Het tweede deel van dit boek bestaat uit een serie illustraties die Wrightson op verzoek van horror-auteur Stephen King maakte voor het verhaal The Stand. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat deze platen zouden verschijnen in een kalender, maar Kings uitgever stak daar een stokje voor. Sommige prenten zijn technisch en compositorisch weergaloos en bewijzen dat Wrightson een knappe illustrator is. Bij andere werpen knullige anatomie en houdingen een smet op de platen. Maar voor de ware liefhebber valt er genoeg te genieten. Bovendien telt het boek als extra's een print van Wrightsons Freak Show-tour, korte interviews met hem over de ontstaansgeschiedenis van de projecten en een incomplete bibliografie. Let wel, het hele boek is in het engels. De redactionele pagina's hadden hier en daar wel wat professioneler gekund, maar zijn toch een handige aanvulling.

MN

Wrightson, BernieJones, BruceKing, Stephen
Houthaven 1997