De Romeinse tijd blijft opvallend genoeg voornamelijk Franse en Belgische scenaristen intrigeren en boeien. Waarom weet niemand. In het geval van Murena heeft scenarist Jean Dufaux waarschijnlijk zijn oude geschiedenisboek over het antieke Rome teruggevonden en dat leverde kennelijk inspiratie voor een reeks. Om het geheel een serieus tintje te geven heeft hij een lijst van geraadpleegde literatuur in het album opgenomen. Zo extreem secuur documenteren zich weinig collegae. Allemaal leuk en aardig, maar het verhaal rond Murena komt niet verder dan een zwart/wit-afspiegeling van de Romeinse tijd. Dufaux heeft met Philippe Delaby een getalenteerde tekenaar voor de reeks in dienst genomen. De 36-jarige Waal heeft reeds albums op teksten van Yves Duval en Jean-Luc Vernal van tekeningen voorzien. Honderd procent perfect is niemand. Zo weet de man zijn gebreken door functioneel bloot te camoufleren. Sommige personages zijn lachwekkend, oppervlakkig en onbedoeld spottend geschetst. Ze hebben pompoenneuzen, vierkanten koppen of ze zijn clich?matig zwart/wit geportretteerd. Agrippina is bij voorbeeld zo onsympathiek, dat je direct aan Alexis uit die afgrijselijke US-soapserie denkt. ?berhaupt heeft dit album alle ingredi?nten van een doorsnee soapserie. Overspel, haat, liefde, seks, agressie: het zijn ingredi?nten waarmee een burger anno 1997 nog steeds wordt geamuseerd. Bij tijd en wijlen heeft Murena ook veel weg van een sprookje van Andersen. Want een, natuurlijk, vieze feeks brouwt het lekkere fatale drankje. Zie je dan werkelijk zulke afschuwelijke monsters als je je laatste adem uitblaast? Het Murena-album ziet er weliswaar verzorgd en professioneel uit, maar heeft teveel minpunten om boven de middelmaat te stijgen. Dan mag Delaby af en toe voor een passend perspectief kiezen, of heeft Dufaux een verhaal met kop en staart geschreven, het mag niet baten. Met dit eerste deel gaan ze kopje onder in het meer van ambitie. Een duidelijk twijfelachtig werk dat naar vis noch vlees smaakt. Een ervaren scenarist als Dufaux, onderscheiden met dertien prijzen en bekend van series als Jessica Blandy, Giacomo C. en Chelsy, had beter moeten weten.

GS

Murena 1
Purper en goud