Marc Hempel is een in de Verenigde Staten bekend stripauteur met een imposante publicatielijst. In Nederland kennen wij de veertigjarige Amerikaan amper, hoewel zijn werk te bewonderen was in tijdschriften als Heavy Metal en Epic. Ook maakte hij voor Marvel een Spiderman-comic. Wie meer van hem wil lezen kan tegenwoordig ook in Duitsland terecht. Daar heeft Comic Press Verlag Gregory uitgegeven. Gregory is een vreemd kereltje dat het zieke broertje van Biebel zou kunnen zijn. Hij voelt zich veilig en geborgen in zijn isolatiecel en heeft totaal niet de behoefte deel te nemen aan de maatschappij. Zijn cel is zijn vrijheid. Gregory, die alleen maar dierlijke klanken uitstoot, is een interessant studie-object voor psychiaters. De absurde en abstracte humor van Hempel zal zeker studenten bekoren. Hij heeft gewiekst voor een kinderlijke tekenstijl gekozen die weinig afleidt. Maar die eenvoud is bedrieglijk. Men ziet duidelijk regelmatig grafische bekwaamheid. Deze stijl laat zich omschrijven als een geslaagde kruising tussen Ikke en Andreas. Bovendien komt de minimale en subtiele stijl de inhoud van de chronologische gerangschikt, verschillende Gregory-episodes ten goede. Of vertaler Walter Truck verantwoordelijk is voor woorden als Akkustivit?t, Proment?r en Frenetisch, dat contrasteert met Gregory's simpele wereldje, is onbelangrijk. Ik ben echter wel benieuwd hoe de Nederlandse vertaling zal zijn. Maar aangezien het een zwart/wit-strip is, en dat spreekt weinig mensen aan, is de kans op een Nederlandse uitgave miniem. Een kleurversie zou afbreuk doen aan de sfeer. De meest ingenieuze en simplistische ingeving had Hempel op pagina 78. Daar voegt hij een dialoog tussen twee lezers als tekst in het verhaal. Een bij mijn weten nog nooit benutte techniek in het medium strip. Een meesterlijk moment!

GS

Gregory

Hempel, Marc