Een nostalgisch gevoel overviel me toen ik dit Kari Lente-album onder ogen kreeg. Direct liep ik naar de kast om die oude kleine boekjes te bekijken. U kent ze wel: De hersendictator, Het spook van Loch Pens en die andere verhalen. Het waren reclame-uitgaven die je kon krijgen bij een bepaald merk soep, maar we kregen ze gratis voor niks van de melkboer (nee, geen familie). Eigenlijk waren die reclameboekjes typisch voor het lot van de strip Kari Lente. In 31 jaar heeft Bob Mau maar liefst 147 Kari Lente-verhalen geschreven en toch waren het vaak reclame-uitgaven waarin de verhalen verschenen. Eind jaren zestig verschenen twintig 'gewone' albums bij uitgeverij Standaard-Boekhandel, maar daarna was het vrij stil op wat verkoopbevorderende activiteiten na. Uitgeverij Born heeft nog eens wat verhalenbundels uitgebracht, maar helaas op slecht papier en met nog slechter drukwerk. Gelukkig is er de laatste jaren, zij het wat laat, een kentering te zien. In 1995 verscheen bij uitgeverij De Bol in Vlaardingen een prachtige luxe uitgave met twee verhalen van Kari Lente. En vorig jaar is Brabant Strip begonnen met de uitgave van nog niet eerder in boekvorm verschenen avonturen. U kunt dus weer genieten van de onderhoudende avonturen van Kari Lente en haar kat Titus, meestal vergezeld van smulpaap Bikkel en aartsmopperaar Sus Pens. De heldere en prettige stijl van Bob Mau is geenszins verouderd, net zo min als de avonturen die het vijftal beleeft. Jazeker vijf, want waar zouden ze zijn zonder de nimmer versagende Slurfie, de slurfantino. In De kunstpiraten blijkt Slurfie weer eens onmisbaar. Brabant Strip belooft dat meer titels in voorbereiding zijn. Mau en Kari Lente verdienen het!

RvW

Kari Lente 05
De kunstpiraten