Voor de liefhebbers van softe erotiek is stripmaker Horacio Altuna geen onbekende; hij tekent regelmatig een korte erotische strip voor Playboy. In De oppas en andere verhalen staan tien van deze strips, met op de achterflap een korte introductie van de auteur. Hij vertelt dat zijn stripvrouwen net iets geiler zijn dan de doorsneevrouw en zijn mannen sukkels die bij wijze van spreken met de tong op hun schoenen achter deze goddelijke wezens aanlopen. Zo hoopt hij zowel het mannelijke als het vrouwelijke publiek te kunnen boeien. Met zijn benadering bereikt hij echter een tegengesteld effect. Dit komt doordat zijn karakters z? voorspelbaar zijn dat zij soms al na ??n pagina beginnen te vervelen. En zeker als je tien verhalen achter elkaar leest merk je dat Altuna's generaliserende aanpak ten koste gaat van de verhaalinhoud. Als hij enige verrassing of humor in zijn verhalen stopt blijkt die zo situatiegebonden dat het in zijn verhalen geforceerd overkomt. De enkele keer dat hij wel grappig is komt het omdat hij zijn personages per ongeluk een klein beetje motivatie of karakter heeft gegeven. Maar misschien is het flauw om in het erotische genre op dit soort aspecten te letten. Ondanks de interessantdoenerij van ettelijke tekenaars van erotische strips blijkt het verhalend element in het erotische genre slechts zelden op een acceptabel niveau te komen. En wie maakt het iets uit? Een boek als dit wordt hoofdzakelijk gekocht door mensen die eens onbekommerd een paar vieze verhaaltjes willen lezen. En als er maar flink wat vlees te zien is, het een beetje acceptabel is getekend en er niet al te veel inspanning van de lezer wordt gevraagd is het leesgenot voor de doelgroep al snel gewaarborgd. En wat dat betreft beheerst Altuna de kneepjes van zijn vak. In zijn soort is De oppas en andere verhalen dus eigenlijk helemaal niet zo'n beroerde strip.

HW

Opwindende gebeurtenissen 1
De oppas en andere verhalen