Scenarist Yann heeft zich laten inspireren door sprookjesschrijver Hans Christian Andersen en kwam zo tot zeven in amusementswaarde onderling zeer verschillende scenario's van onfatsoenlijke sprookjes. leder scenario is door een andere tekenaar bewerkt en het gevolg is een album met een bonte verzameling aan fraaie tekenstijlen dat maar een paar echt onderhoudende pagina's bevat. Want vieze verhaaltjes boeien nou eenmaal niet zo snel. Zelfs niet als Yann ze schrijft. Andr? Juillard tekende De prinses op de komkommer. Hij hanteert een strakke stijl die doet denken aan oude gravures. Dat past prima bij het zich in de Middeleeuwen afspelende verhaal dat jammergenoeg niet meer is dan een aaneenrijging van flauwe sc?nes. Minder vervelend is De koningin van de x-side, getekend door P.Y. Gabrion over een jongetje dat door een hoerenmadam wordt meegenomen naar Parijs. De clou is helaas wat mager, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door De zeemeermin zonder staart van Claire Wendling en Het lelijke kleine zeehondje van Thierry Robin, de twee hoogtepunten van het album. Het zijn verhalen met een kop en een staart, fris, lekker leesbaar en met prachtige tekeningen. Vooral Robin heeft zich uitgesloofd; op een flink aantal plaatjes heeft hij kleine visuele grapjes ingevoegd. En dat levert prachtig kijkwerk op. De laatste drie verhalen Het loodzware soldaatje (Fran?ois Boucq), De varkenshoedster zonder schaduw (Denis Bodart) en een biografische strip over sprookjesschrijver Andersen van Clarke wekken de indruk als verplichte nummertjes door de makers te zijn beschouwd. Er sprankelt helemaal niets. Dit levert de einduitslag van twaalf goede strippagina's en zes redelijk goede. Dat kon slechter gezien het onderwerp, maar beter gezien het kaliber van de verschillende stripmakers. Het is te hopen dat Yann de gebroeders Grimm met rust zal laten. Zo niet, laat hem dan ge?nspireerder raken dan toen hij deze sprookjes schreef.

HW

Vieze sprookjes 1
Andersen (Collectie Vrolijke vlucht)