Bij het doorbladeren van dit album dacht ik in eerste instantie met een strip over Belgi? in de Eerste Wereldoorlog van doen te hebben. Zo'n invalshoek belooft veel en verwachtingsvol begon ik te lezen. Al snel bleek het toch om een ordinaire avonturenstrip te gaan met als inzet een speurtocht naar de schat van de middeleeuwse Tempeliers. De Eerste Wereldoorlog dient louter als setting waaruit de auteurs putten om een aantal interessante personages op te kunnen voeren. Desalniettemin is dit eerste deel van een tweeluik zeker de moeite waard. Volgens de auteurs berust het verhaal op ware feiten en hebben ze na het nodige vooronderzoek ook nog een aantal nieuwe gegevens boven water gehaald. De scenarist is Yves Leclercq; het toegankelijke tekenwerk is van Georges van Linthout. Deze laatste bedient zich speciaal voor de Franse markt van het pseudoniem Georges V (een naam van een beroemd hotel in Parijs), omdat zijn echte naam in het Frans onuitspreekbaar is. Hoofdpersonen van het verhaal zijn de opvliegende huzaar luitenant Falkenberg, de professor in de archeologie Silmius Kant en zijn assistente Clara von Bullow. Falkenberg begeleidt de twee in hun taak om Germaanse kunstschatten in Belgi? te repatri?ren. Althans dat denkt hij. Falkenberg komt er langzamerhand achter dat er naar iets wordt gezocht en dat er veel grotere belangen in het spel zijn. Ook zijn er kapers op de kust en dat leidt tot ingrijpende gebeurtenissen. De climax volgt al in het tweede en laatste deel. Een aangename gedachte, omdat veel stripauteurs aan het euvel leiden dat ze te veel albums nodig hebben om een spannend verhaal te kunnen vertellen.

RS

Falkenberg 1
Clara