De schaduwmagi?r is het eerste, afgeronde verhaal, uitgegeven in comicvorm bij Juniorpress dat het steeds in populariteit toenemende kaartspel Magic ondersteunt. Bij het boekje worden pagina's met uitleg en strategie?n en een aantal rekwisieten geleverd die bij het spel gebruikt kunnen worden. Voor het lezen van het verhaal is het niet noodzakelijk het spel te kennen of te spelen, maar het geeft wel een meerwaarde aan het geheel. Ik zal daarom ook twee reacties geven op het boekwerkje. De eerste reactie is afkomstig van een normale, doorgewinterde striplezer die niet bekend is met het spel MagicRetribution? Backdraft? Black Lotus? Hurloon Minotaur? Dat vind ik niet normaal. Ik gooi het weg. Dit boek is vast slecht voor de gezondheid.' Om deze, niet geheel objectieve, reactie in balans te brengen geef ik nu een evenmin objectieve reactie van een doorsnee fanatieke Magic-speler. 'Dus dit is de wereld van Dominaria ... Koel! Precies zoals ik me het had voorgesteld. Ik zie het al. Die jongen groeit op om een groot magi?r te worden en die planeswalker zal boeten. Ha! En daar heb je nog meer magi?rs. Groene en blauwe. Hee, koel! Die bruine magi?r gebruikt eerst een Retribution en daarna een Backdraft. Heel verstandig. Jammer dat hij het niet redt. H?, die kleine heeft een Black Lotus. Dat kan hem nog erg goed van pas komen. Zo, dus dat is de Hurloon Minotaur. Schitterend! Jammer dat ik nog een maand moet wachten op het volgende deel!' Uit deze reacties kunnen we concluderen dat de meerwaarde van het geheel, het bekend zijn met het spel Magic, echt een vereiste is voor het waarderen van De schaduwmagi?r. En dan nog kan het tegenvallen. Waar de normale, doorgewinterde striplezer gelijk in had was dat de grafische verzorging van het boekje wat te wensen overlaat. Het lijkt afgeraffeld, haastwerk en inderdaad erg onge?nspireerd. Ook is het verhaal snel en haastig verteld, maar nogmaals, de doorsnee fanatieke Magic-speler zal van alles uit het spel herkennen en zijn hart aan het geheel kunnen ophalen. En dat zal wel de bedoeling van deze productie geweest zijn.

MK

Magic - The Gathering 1
De schaduwmagiër