De voornaamste attractie van de film Barb Wire is natuurlijk Pamela Lee Anderson. Of nog preciezer: de borsten van Anderson. Stripuitgever Dark Horse gaf al enige tijd, zonder veel succes de gelijknamige comicserie uit. Baas Mike Richardson kwam op het lumineuze idee de strip te verfilmen en zodoende het blazoen van de strip op te krikken. Zo wist hij de strip The Mask ook tot een winstgevend product te lanceren voor film en televisie. Als vertolker van Barb Wire wist hij Pamela Lee Anderson te strikken, op papier wederom een gouden idee. Anderson stond immers wereldwijd als sekssymbool in de kijker. Helaas komt er voor een kaskraker meer om de hoek kijken. Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst. De eens zo trotse Verenigde Staten zijn verloederd en afgedaald tot het niveau van een Derde Wereldland. Er woedt een burgeroorlog en vrijheidsstrijders proberen de tirannie van het Directioneel Congres te verbreken en de democratie te herstellen. E?n stad is neutraal en gedemilitariseerd: Steel Harbor. Barb Wire runt er de enige bar en om het hoofd financieel boven water te houden is ze in haar vrije tijd premiejager; iemand met heel veel contacten. Twee vrijheidsstrijders willen daar gebruik van maken. Barb Wire moet ze aan een paar identiteitverhullende contactlenzen helpen. Daarmee kunnen ze het land ontvluchten met belastende informatie over het op handen zijnde gebruik van biologische wapens door het Congres. Met het slagen van deze missie staan duizenden levens op het spel! De toon van deze actiefilm is hard en cynisch. Niemand is te vertrouwen, op jezelf na. Maar hoeveel stoere kerels en duister gespuis er ook in de film rondlopen, niets kan verhullen dat Barb Wire niets meer is dan een opgekrikte jongensfilm. Het borduurt voort op ruige films a la Mad Max, maar heeft geen kloten. Bovendien is de nabije toekomst met zijn technologische mogelijkheden weinig fantasievol uitgewerkt. Denk daarbij eens aan een film als Strange Days waarin dat veel beter is gebeurd. En om terug te komen op de borsten van Pamela, die zijn inderdaad speciaal voor de video enige seconden in beeld. Helaas is er meer voor nodig om haar inmiddels in het sloop geraakte populariteit omhoog te stuwen.

MN

Barb Wire [FILM]

Polygram 1997