Marc Wasterlain (1946) is een tekenaar uit de 'Robbedoes-school'. Zowel grafisch als verhaaltechnisch past hij in de zogenoemde rubberen stijl, zo kenmerkend voor André Franquin cum suis. De ideeën van Wasterlain kunnen worden verdeeld in fantasie, absurdistisch en actueel. Zijn stripreeks Sarah Spits, waarin een gelijknamige fotografe/journaliste werkt in oorlogsgebieden, is een voorbeeld van het laatste. In 1976 verscheen deel 1 van de stripreeks rond (tover)Dokter Zwitser (Docteur Poche in de Franse taal) bij uitgeverij Dupuis. Eind 1996 en in het eerste kwartaal van 1997 verschenen de delen 9 en 10 bij Casterman. Daarin worden de dokter en zijn metgezellen door de omstandigheden gedwongen op te treden als plaatsvervanger van respectievelijk de kerstman en de paashaas. Dankzij zijn rode mantel en toverstok kan deze goedmoedige zonderling vliegen en dat is bij het bestrijden van al het kwaad in de wereld knap handig. In deel 9 is de kerstman door een vreemde ziekte bevangen. Het is hem onmogelijk op tijd de kerstpakjes bij de kinderen te bezorgen. Door schade en schande komt de dokter erachter dat duivelsgebroed verantwoordelijk is voor de ongesteldheid van de kerstman. Het spreekt vanzelf dat hij met liefde de taak van pakjesbezorger overneemt en ook al worden zijn hulpjes en hij meermalen belaagd door het addergebroed de pakjes komen op tijd op hun plek onder de kerstboom. Deel 10 heeft feitelijk hetzelfde thema. Een stroper heeft een paasklok met aan boord een paaskipje uit de lucht geschoten. Indien de kip op korte termijn geen gouden eieren legt, zal de stroper haar plukken en verorberen. Ook in dit geval weten Zwitser en zijn kompanen dit ellendige einde te voorkomen door krachtdadig optreden en de paaseieren op tijd te bezorgen. Beide strips hebben als doelgroep de kleine kijklezers. Door Wasterlain wordt een scherpe lijn getrokken tussen goed en kwaad. Zijn scenario's zijn niet verrassend, maar door de inbreng van humor wordt de strijd tussen het goede en het kwade in de mens gerelativeerd. De inbreng van zijn bijfiguren, zoals de schooljuf en de voortdurend tierende dwerg, is belangrijk voor de strip; Zwitser zelf is een wat saaie figuur, die er slechts op uit is goed te doen.

RB

Dr. Zwitser 10
En het paaskipje