Menig striplezer maakte voor het eerst kennis met tekenaar Jean Pleyers (Verviers 1943), toen deze onder de bezielende leiding van Jacques Martin meewerkte aan diens Xan. Daarnaast werkte hij met Martin aan de korte historische strip Keos. Eerder had Pleyers in Luik een tekenopleiding genoten. Daarna heeft hij zich bezig gehouden met de productie van western-, sciencefiction- en historische strips. Dat het laatste genre zijn voorkeur heeft, laat hij duidelijk zien met zijn nieuwste album in de reeks Giovani. Net als bij Tristan spelen de gebeurtenissen zich af halverwege de vijftiende eeuw. De heldere en overzichtelijke plaatjes, weergegeven in een strakke lijnvoering en de bevroren actie verraden - net als in Pleyers voorgaande albums - in Giovani de klare-lijntekenstijl. De periode van de renaissance en de reformatie was in Frankrijk een uiterst woelige tijd. Zo wist Koning Karel VII (1403-1461) de Franse eenheid te herstellen en weerstond hij de intriges van zijn zoon Lodewijk, de latere koning Lodewijk XI (1423-1483). Dit verhaal speelt zich af in 1456, vijf jaar voordat Lodewijk XI aan de macht zou komen. Eerst onder zijn bewind zouden grote machtsverschuivingen plaatsvinden. Tegen dit decor beleeft de Florentijnse kunstenaar Giovani d'Orfani tal van avonturen. Hij heeft zijn vaderland verlaten om naar het hof van Filips de Goede, de hertog van Bourgondi? te trekken, waar hij werk hoopt te vinden als portretschilder. Onderweg ontmoet hij de beeldschone courtisane-zieneres Sara Villequier. Vanaf dat moment zijn de avonturen niet van de lucht. Bloeddorstige struikrovers, flagellanten die geen geselaars blijken te zijn, zwarte Tempeliers, wolven, duivelse nonnen en hellevegen bepalen de loop van het verhaal. Daarin schuilt de zwakte van het scenario. Het kent dermate veel gebeurtenissen, dat de rode draad in het verhaal steeds waziger wordt. Het scenario van Een vos in ballingschap zou toereikend zijn geweest voor, wie weet, twee ? drie andere verhalen. Toch zouden de avonturen van Govani wel eens een heel aardige stripserie opleveren, als Pleyers de serie tenminste vervolgt. Knap illustratiewerk met een warrelig scenario, maar desondanks het begin van een serie die kan uitgroeien tot iets moois!

KS

Giovani 1
Een vos in ballingschap