Hachelijke klus met bevredigende afloop

In de donkere middeleeuwen verzamelt een viertal heren, met een even vage als dubieuze achtergrond, zich in een vervallen abdij in het zuiden van Frankrijk. Het kwartet bestaat uit de natuurlijke leider Aznar, de voormalige monnik Jakobus, ene Blindoog, zo genoemd omdat hij zijn linkeroog mist, en het groentje Clement. Allen zijn buitengewoon behendig met pijl en boog, zo ook de mooie Héloise van Montfort, die zich later bij het gezelschap voegt en er een eigen agenda op na blijkt te houden. Reden voor deze bijeenkomst is een ontmoeting met een anonieme opdrachtgever die hen rijkelijk wil belonen om een boek te stelen. Het betreffende werk bevindt zich in de bisschoppelijke bibliotheek van Milaan, waar de verslagen van de inquisitie van de afgelopen 150 jaar worden bewaard. Een hachelijke klus maar de te verwerven beloning is dusdanig dat de vijf besluiten om deze operatie uit te voeren. Richard Marazano levert met De vijf boogschutters (waarom staan er dan toch maar vier op het omslag?) een degelijk afgerond verhaal af dat ook nog eens een bevredigende afloop heeft. Deze scenarist (Cuervos, Le monde de Milo, Genetiks en S.A.M. ) is ooit door Moebius in de stripwereld geïntroduceerd. De tekeningen van Alfonso Font (Doolhof van de draak, Bri d'Alban, Jon Rohner). zijn niet uitgesproken mooi maar passen wonderwel in de middeleeuwse sfeer, evenals de inkleuring van Marazano zelf en Nelik. Twee nieuwe delen met de nieuwsgierigmakende titels De duivelsbrug en Het eiland van de onzalige kinderen komen eraan.

BP

Héloise van Montfort 1
De vijf boogschutters