Jonge Brit schept oud verhaal

Onze collega?s van Zone 5300 en Stripgids zijn er over te spreken. Uitgeverij Scratch maakt er werk van; er zijn nu tweemaal twee delen tegelijk verschenen. Ik ben nog niet overtuigd. Het is waar: de albums zijn prachtig uitgevoerd en vormgegeven (door Cyril Koopmeiners), met bedrukte linnen rug, 'Hilda' in glans op het matte voorplat en - heel charmant - een 'Dit boek is van'-ex libris op het schutblad (Gouden boekjes-retro!). En niemand kan bezwaar maken tegen de avonturen van een monter meisje, dat met haar moeder ('het oudere meisje') ergens eenzaam in het hoge Noorden woont, in een wereld met háár fantasiewezens: trollen, reuzen, feeën, houtmannetjes en Wofs. In Hilda en de reus van middernacht blijkt het duo niet alleen te wonen, maar te midden van een elfenvolk dat meent de oudste rechten te hebben. En het is nogal een bureaucratisch volkje, met veel formulieren en getrapte verantwoordelijkheden. Behalve deze kwestie is er ook nog dat tragische reuzenkoppeltje, waar Hilda een oplossing voor moet bedenken, en Wofs. Maker Luke Pearson moet dan wel heel veel ballen hooghouden om een consistent verhaal te bakken, en dat lukt maar gedeeltelijk. Sommige dialogen zijn te uitleggerig ('Oké, als het je lukt om vrienden te worden met die lui, zoals het je lukt met ieder vreemd wezen dat je tegenkomt, dan kunnen we blijven'); of bevatten een taalfout: 'Ik mag jullie of vertrouw helemaal niet', 'Ik vind hun niet leuk'. Als dat expres is, dan rijmt dat moeilijk met het wijze taalgebruik elders: 'arrogant', 'privileges'. Het tekenwerk is aansprekend en sympathiek, met snelle, karikaturale tekeningen. En huisdier Takkie, een vosje met geweitje, is een mooi eerbetoon aan Annie M.G. Schmidt. Ook mooi: de elfen lijken sprekend op Wasco's Tuitels! Of andersom, natuurlijk. Over monsters zijn de mooiste kinderprentenboeken geschreven, sinds Sendaks Max en maximonsters en Schuberts Er ligt een krokodil onder mijn bed. Serieuze kost, want kindermonsters zijn de obsessies van volwassenen. Sla er Hanco Kolks onovertroffen Retraite nog maar 'ns op na! Op mooie retro alléén kan een volwassen kinderstrip echter niet leven. Het tekenwerk is prima, nu nog een strakker scenario; van een andere scenarist misschien?

WM

Hilda 1 + 2
Hilda en de trol + de reus van middernacht