Beklijvende kunst

De Antwerpse tekenaar Griffo (pseudoniem van Werner Goelen) beweegt zich in goed gezelschap. In het Bosch-jaar 2016 verschenen eerder al diverse stripalbums over die schilder wiens enigma straalt over de schilderkunst van de Lage Landen. Ontcijfer Bosch en je kent de mens. Griffo kiest in zijn eerste solo-album een inventief perspectief. Hij vertelt het verhaal van de jonge Bosch, geplaagd door demonen. Als hij ze schildert, ontsnappen ze van het doek. Totdat hij een bijzonder soort vernis in handen krijgt en erin slaagt die demonen vast te leggen. Gevangen in de schilderijen, die hem tot een beroemd man maken. Tegelijkertijd voert Griffo Mathilde de Vlaeminck ten tonele. Het is 2016: Gent. Zij is een briljant kunsthistorica en restaureert een schilderij van Bosch. Ergens lijkt zij te voorvoelen wat er gebeuren kan als de demonen vanachter hun vernis zouden kunnen ontsnappen. Maar kan zij het ook voorkomen? De grens tussen verleden en heden is niet scherp. Dat maakt dit prettig getekende en (door Florent Daniel) ingekleurde album spannend - ook al is de truc natuurlijk vaker vertoond. Griffo verrast niet echt, maar maakte gewoon wel een lekker album. Een kritische noot: de vertaling (het gaat om een oorspronkelijk in het Frans verschenen strip in de reeks Les grand peintres van uitgeverij Glénat), daar is echt te weinig aandacht aan besteed. Dat geldt eveneens voor het dossier. De informatie over de schilder die hier wordt gegeven is gedateerd. Van het vele nieuwe onderzoek dat aan het Bosch-jaar is voorafgegaan, is jammer genoeg niets in het dossier terecht gekomen.

HM

Jheronimus Bosch

Griffo