De Italiaanse schrijver Giuseppe Manunta neemt heel wat pagina's de ruimte om het verhaal van Artemis, het godenkind, dochter van Zeus en Leto te vertellen. Toch laat hij nog de nodige elementen weg in dit verhaal uit de Griekse mythologie, zoals de verbanning van haar moeder door de vrouw van Zeus Hera, de tweelingbroer en het feit dat ze de godin van de jacht en van de maan is. Artemis wordt in dit stripscenario als baby toevertrouwd aan de menselijke koning Menelaos die Zeus belooft haar tegen alles en iedereen te beschermen. Dat gaat hem bij relatief onschuldige bedreigingen, zoals bij naar haar lichaam hunkerende mannen, goed af maar als de Perzische koning Siyamak met een enorm leger voor de deur van zijn koninkrijk staat, kan hij niets anders doen dan zijn beste vrouwelijke krijger Neferti vragen Artemis mee te nemen en te beschermen terwijl hij zelf de woeste tegenstander zo lang mogelijk wil ophouden. Neferti en Artemis beleven legio avonturen waarin de meest vreemde wezens opduiken. Als Artemis zich genoodzaakt voelt haar goddelijke krachten tegen de afspraken in toch op aarde te gebruiken, roept zij het onheil over haarzelf af en kan een confrontatie met haar vader niet uitblijven. Een nieuwe queeste ontstaat die het tweede gedeelte van het album vult. Frédéric Brémaud, die wij vooral kennen van Lola Bogota en de tekstloze serie Love, kan zich in Artemis - Dochter van Zeus onbeperkt verliezen in slagvelden, strijdende legers, steigerende paarden en zonder uitzondering prettig gevulde dames. Naast al het wapengekletter brengt de verhaallijn rondom Artemis die zich gedwongen voelt haar vader in het godenrijk op de berg Olympos op te zoeken en te doden, een verrassende wending. Mediageuzen is een nieuwe Belgische uitgever die met diverse genres de stripmarkt benadert. Een duidelijke eigen richting is er nog niet. Het is wel aan te raden zorgvuldig te zijn in de keuze van de te vertalen titels en niet met de 'left-overs' van de anderen te blijven zitten.

TdK

Artemis -
Dochter van Zeus