Harde confrontaties

Al in 2014 verscheen bij uitgever Dark Dragon Books het eerste deel van Doomsday van Mario Boon (tekeningen) en Leon (scenario). Bij de Belgische uitgeverij Mediageuzen verschijnt nu deel twee, en een heruitgave van deel één. Het totale verhaal omvat drie albums. De titels van de albums 91119 en 22220 verwijzen naar data waarop wereldschokkende gebeurtenissen staan te gebeuren. Een waanzinnige en gemuteerde machtswellusteling aast op vernietiging van de wereld en het laten ontstaan van een nieuw ras van mutanten. Daartoe zet hij een beweging op - Doomsday - die op één dag alle kerncentrales van de wereld tot ontploffing moet brengen. In de periode van chaos die daarop zal volgen is het continent Afrika het doelwit van een massale kernwapenaanval. Dit megalomane plan lekt echter uit en een kleine groep Belgische vrijheidsstrijders besluit tegenstand te bieden. Zij gaan met een klein gezelschap mannen, vrouwen en kinderen aan boord van het schip De Batavier om op zee besmetting te voorkomen. Scenarist Leon weet in de verhaallijn kleine misverstanden en relationele kleinigheden aan de ene kant en keiharde verwerpelijke activiteiten aan de andere kant knap af te wisselen. Binnen de vriendengroep is er aanvankelijk sprake van kibbelende dames en grappende mannen terwijl de goed georganiseerde sekteleden zonder mededogen journalisten afknallen en politici gruwelijk mishandelen om van hen belangrijke informatie over het kernprogramma te verkrijgen. Het ergst te verduren krijgt de Amerikaanse ambassadrice in Rusland. Zij wordt meerdere malen verkracht en de zieke geest Tansila laat slangen op haar los. Als het noodlot ook voor de vriendengroep meerdere malen toeslaat; slaat ook bij hen de woede toe. Dit leidt tot harde confrontaties. Boon brengt alle ellende zonder al te veel omhaal in beeld. Zijn karikaturale stijl lijkt onwerkelijk gezien het scenario maar went snel. Moordpartijen, haaien die toeslaan of verkrachtingen met een fles; het is zoals het is en van dik hout zaagt men planken. Een happy end lijkt in het afsluiten deel drie nauwelijks meer mogelijk. Beide albums bevatten een dossier. N.B. Deel 2: !!!!

TdK

Doomsday 1 + 2
9 11 19 + 22 2 20