Een boodschap in vorm

Martin Draax is grafisch vormgever, modeontwerper en componist. Dat zie je als je Baby Boom openslaat. Het omslag is een echte eyecatcher en vraagt om opgepakt te worden. Draax is de man achter de jurkjes-lijn Comic Sexy Fashion. Dit inspireerde de kaalhoofdige kunstenaar om een strip te maken. Hij haalde tienduizend euro op via crowdfunding om Baby Boom te maken. Het resultaat is een visuele uitdaging voor de striplezer.
Vanuit een ei daalt de bloedmooie Baby Boom op aarde neer. Er is één probleem, haar navelstreng zit nog vast aan het ei. Ze wordt losgeknipt door Fatima en vervolgens voorgesteld aan een modeontwerper. Hier brengt de auteur zichzelf ten tonele en weet Baby Boom het bekende Comic Sexy jurkje aan te smeren. Als Martin en Baby Boom Floris Glansgeur tegen het lijf lopen begint het verhaal los te komen. Op de achtergrond wordt de strijd van Boudewijn Hakkert van de brede volksbeweging Sneeuwwitje uitgevochten. Herkennen wij niet in Hakkert iemand als Thierry Baudet? Wat volgt is een aanklacht in de vorm van een maatschappelijke satire. Alsof de maker de lezer duidelijk wil maken in wat voor tijd en samenleving wij leven anno 2023. Sociale media, polarisatie, geweld, grof taalgebruik, zwartepietendiscussie, politieke schandalen, grote stadsproblematiek, racisme en invloed van de reclame; het komt allemaal voorbij. De uitkomst van deze rekensom laat zich dan ook raden. Het is allerminst vrolijk. Draax heeft duidelijk een boodschap en verpakt die in een bijzonder stripverhaal en ontwerp. De pagina’s zijn afgedrukt op een bruin pakpapieren achtergrond en er wordt gespeeld met grote platen en enorm drukke panelen en collages. Het komt het verhaal niet helemaal ten goede, maar het past wel bij de stijl van de tekenaar. Draax is een échte modeontwerper en dat komt naar voren in zijn tekeningen. De dames (modellen) zijn strak en hebben een bepaalde flair. De andere figuren zijn karikaturen waarin je de tekortkoming ziet in het tekenwerk. Het verhaal wordt verteld middels figuren en dialogen en minder door het randgebeuren. Al met al heeft Baby Boom wel iets. Als vertelling minder geslaagd, maar als vormgeefspektakel des te meer.

CJ

Baby Boom

Martin Draax