Het bos heeft soms een duistere ziel

Drie jongemannen die tijdens een avontuurlijke langlauftocht in de kersttijd in de uitgestrekte, naargeestige bossen van Finland de weg kwijtraken en never nooit meer voor het vallen van de nacht hun hotel kunnen bereiken, vinden onderdak bij een eenzame boerderij met nogal eigenaardige bewoners. Ze besluiten toch maar gebruik te maken van de gastvrijheid en nemen zich voor de volgende morgen vroeg te vertrekken. De horror- en fantasieliefhebber krijgt dan al een idee wat er gaat gebeuren. En die wordt bepaald niet teleurgesteld.
Paardengod schetst in verschillende niet-chronologische scènes het duistere verhaal van de bewoners van een familieboerderij die zich van generatie op generatie blijken bezig te houden met een luguber mengsel van natuurgeloof met rituele offers, christelijke religie, necromantie en zwarte magie. Zo blijkt ook dat het fatale lot van de skiënde jongens al eerder - tijdens een warme zomer - een jong gezin overkwam toen zij een leegstaand, vervallen huis in deze desolate buurt wilden opknappen als vakantieverblijf. En wat is er precies gebeurd met de oude eigenaresse van die woning, wier favoriete hond tijdens een ritueel was geofferd?
Sami Makkonen (Finland, 1975), die vooral in de VS bekend werd door zijn tekenwerk voor de fantasyserie Hatter M, publiceerde eerder zijn versie van het Finse mythologische verhaal Kalevala. Dit is uitgevoerd in dezelfde somberdreigende tekenstijl die associaties oproept met het werk van Dave McKean (Cages, Sandman) en Manu Larcenet (Blast).
Flink griezelen dus bij een intrigerend verhaal met fragmenten van een obscuur verhaal uit de veertiende eeuw. Dat ook bij herlezen nog logische vragen open laat en daarom toepasselijk begint met een citaat van de Finse schrijfster Minna Canth: 'Er bestaan natuurwetten die we nog niet kennen, er zijn natuurkrachten waarvan we nog niets weten.'

DR

Paardengod

Sami Makkonen