Prettig kinderlijk naïef liefdesverhaal als levensles

Sinds begin dit jaar draagt Jan Vriends de titel Stripmaker des Vaderlands. Hij heeft grootse plannen om het vak van stripmaker te professionaliseren. Voor den brode levert hij al meer dan vijftien jaar de strip Roos Vink voor het meidenblad Tina. Tussen alle bedrijven door had hij tijd om het project rond Vladimir Vasiljevitsj te vervolmaken. Hij vond een thuis bij de Amsterdamse uitgever Scratch Books en het resultaat mag er wezen. Een fijn leesbaar geheel in de overbekende ietwat prettig naïeve stijl van Jan Vriends.
Vladimir is wetenschapper en door zijn goede werk is hij uitverkorene voor een ruimtevaartprogramma. Hij krijgt de Olova 6 tot zijn beschikking voor zijn wetenschappelijk onderzoek. Van de andere vijf missies is alleen bekend dat Boris Nipkov is teruggekeerd. Olga Silva verdween van de radar en Victor Ulens overleed tijdens een explosie van de Olova 2 (de echte Victor Ulens kwam uit Helenaveen in de Peel, het gebied waar Jan Vriends woont, en was slager). Vladimir wordt klaargestoomd als kosmonaut om experimenten in de ruimte uit te voeren. Tijdens de missie wordt hij door juffrouw Monaco van nieuwe voorraad voorzien. De bezoekjes hebben veel effect op Vladimir en de dame. Als hij door een ongeluk een noodlanding moet maken, komt hij op een afgelegen gebied bij een boerin terecht. Hier slijt Vladimir zijn dagen met het werk op het land. Uiteindelijk levert het hem meer op dan verwacht.
Vriends heeft van De kosmonaut een supervermakelijk verhaal gemaakt voor zowel jong als oud. De grap is dat hij namen van wetenschappers en persoonlijke bekenden, situaties en stukjes geschiedenis door elkaar husselt om een fictief verhaal te vertellen. Waarbij bepaalde omstandigheden uit de geschiedenis er doorheen zijn verweven. Zo was de echte Vladimir Vasiljevitsj Stasov een Russische kunstcriticus die leefde van 1824-1906. En is Boris Nipkov een samentrekking van de twee geleerden Boris Rosing en Paul Nipkow. Ook voert de stripmaker het hondje Laijka op (lijkt op ruimtehond Laika) en verwijst de naam van een geitje naar Joeri Gagarin. Hierdoor heeft De kosmonaut echt iets levendigs. Als lezer ga je toch nadenken of de namen en situaties uit de lucht zijn komen vallen en ga je te raden op Wikipedia. Een dikke pluim voor Jan Vriends dus.

CJ

De kosmonaut

Jan Vriends