Riddertoernooien

Ronan Toulhoat kan overweg met alle genres, of dat nu horror, piraten, cowboys of middeleeuwen is. Wel vindt alles in de geschiedenis plaats. Met scenarist Vincent Brugeas vormt hij al jarenlang voor verschillende series een goed koppel. Ze weten hoe je een verhaal moet vertellen; ze bouwen het goed op en doseren drama, humor en romantiek waar nodig. De dialogen zijn ook altijd dik in orde. Toulhoat heeft flair in zijn tekenstijl en durft te experimenteren met kadering. Hij maakt goede karakterkoppen, de gezichten zijn expressief en zijn actiescènes spatten van het blad. Perspectief van landschap en lichamen zijn altijd goed in verhouding. Met andere woorden, een toptekenaar!
In dit eerste deel van Hondskop ontmoeten twee ridders elkaar op weg naar een toernooi. Ze zijn nog beginnelingen en lopen toernooien af om aan geld te komen. Maar ridder Josselin en schildknaap Paulin zijn de enige die weten dat Jehan, de andere ridder, een vrouw is. Wel raar trouwens, dat anderen niet zien dat zij een vrouw is en waarom ze dan Hondskop genoemd wordt is mij een raadsel, had haar dan ook lelijk getekend. Zij doet niet onder voor de zwaargewichten op het toernooi en verslaat ze met ogenschijnlijk gemak. Josselin gaat tegen de wens van zijn vader in en wil per se ridder zijn. Tijdens een toernooi ontmoeten ze een zwarte ridder, die iedereen weet te verslaan. Niemand weet wie hij is, omdat hij niet tot een bekende familie behoort en nooit zijn helm afzet. Josselin en Jehan willen hem graag uitdagen, maar het graafschap waar ze zich bevinden steekt daar een stokje voor. Ondertussen probeert hun schildknaap aan geld te komen en zonder toestemming laat hij zich verleiden om bij een huurlingenleger grote weddenschappen af te sluiten.
Hondskop is een leuke avonturenstrip die klassiek aanvoelt! Enige wat jammer is, en dat zie je vaker bij Belgische uitgeverijen, is de soms tenenkrommende vertaling. Zonde!

MvM

Hondskop 1